woensdag 21 juli 2010

De opleiding Begeleider GGz met Ervaringsdeskundigheid (BGE)

De opleiding Begeleider GGz met Ervaringsdeskundigheid (BGE)
Balanceren tussen beroepsgericht leren, rehabilitatie en herstel.
http://www.kenniscentrumrehabilitatie.nl/herstel/tekst/congres071204/conbgeopleiding22.1.htm





De BGE-opleiding: nieuw, maar ervaren !
De BGE-er
Kenmerken opleiding
Balanceren

Een “gewone” SPW-opleiding met een bijzondere groep deelnemers

Op het eerste gezicht is er weinig bijzonders te constateren. De BGE-opleiding is een verkorte beroepsopleiding Sociaal Pedagogisch Werk op niveau 4. De opleiding is gericht op begeleidersfuncties in onderdelen van het werkterrein van de GGz, zoals woonbegeleiding, activiteitenbegeleiding, (arbeids)rehabilitatie, etc.

Het gaat om een zgn. BBL-route (Beroepsbegeleidende Leerweg). Dat betekent dat de deelnemers 19 klokuren per week in een door de OVDB goedgekeurde werk- of stageplek werken en 1 opleidingsdag per week hebben voor het volgen van theorie en de training van vaardigheden. De opleiding kan bij voldoende vooropleiding en werkervaring voorafgaande aan de opleiding in twee jaar worden afgerond, maar biedt de mogelijkheid tot een uitloop naar drie jaar. De opleiding kwalificeert voor een SPW 4 diploma en hanteert de daarbij behorende eindtermen.

De opleiding wordt aangeboden door het Opleidingscentrum (OC) Welzijn, Sport en Bewegen van ROC Zadkine op een grote locatie in het centrum van Rotterdam. In deze locatie worden naast de BGE-opleiding ook andere specialisaties van SPW-opleidingen aangeboden.

BGE staat voor Begeleider GGz met Ervaringsdeskundigheid (BGE). Daarmee wordt ook duidelijk dat bij een nadere beschouwing de opleiding niet zo gewoon is als in eerste instantie lijkt. De deelnemers aan de opleiding hebben namelijk gemeenschappelijk dat zij zelf ervaring hebben opgedaan als cliënt van een GGz-instelling.

De start van de opleiding in februari en in september 2004 heeft nu twee groepen deelnemers opgeleverd van ongeveer 18 deelnemers per groep.
De BGE-opleiding: nieuw, maar ervaren !

De BGE-opleiding is weliswaar een nieuwe opleiding, maar dat betekent niet dat hiermee nog geen ervaring is opgedaan. Al in 1993 is een start gemaakt met de voorloper van deze opleiding, de GOAL-opleiding.

In samenwerking met GGz-instellingen in de regio bood deze opleiding scholing en arbeidsmarktperspectieven aan deelnemers met ervaring als cliënt in de GGz. Uitgangspunt was ook toen al, dat de deelnemers door gebruik te maken van de eigen ervaringen als cliënt en deze als ervaringsdeskundigheid te ontwikkelen een sneller opleidingstraject kunnen doorlopen. De uitgangspunten van de GOAL-opleiding zijn in de BGE-opleiding nog steeds van kracht. Velen hebben inmiddels de opleiding succesvol afgerond en hebben werk gevonden als (assistent)begeleider.

Van het totale aantal deelnemers van 8 lichtingen van de GOAL-opleiding heeft 62 % de opleiding succesvol afgerond met een certificaat. Van de gecertificeerde deelnemers heeft 60 % betaald werk gevonden (46,6 % in de GGz, 10% in werk verwant aan de sector zoals verzorging, welzijn, etc., 3,4 % in werk buiten deze sectoren). Van deze groep is 21, 66 % doorgestroomd naar vervolgonderwijs.

De docenten van de opleiding hebben in de afgelopen jaren ruime ervaring opgedaan met de condities die belangrijk zijn voor het behalen van succes door de deelnemers. Samenwerking met de stage-instellingen en de (toekomstige) werkgevers is daarbij van essentieel belang.

De BGE-er

De BGE-er begeleidt mensen met langdurige en ernstige psychische problemen bij hun persoonlijk, sociaal en maatschappelijk functioneren. Samen met de cliënt zoekt de begeleider naar wensen en doelen op levensgebieden als wonen, werken, leren, vrijetijdsbesteding en sociale contacten. Uitgangspunt is daarbij dat de cliënt de regie houdt over zijn eigen leven, waar nodig gesteund door zijn omgeving. Zijn wensen, doelen, mogelijkheden en de kracht van het eigen herstelproces staan centraal.

De huidige GGz is een dynamisch werkterrein waarbinnen ingrijpende veranderin-gen plaatsvinden. De emancipatie van de cliënt als persoon en als burger vormt daarbij de rode draad. De BGE-er kan in de hiervoor genoemde ontwikkelingen een belangrijke rol spelen. Hij heeft geleerd zijn eigen ervaringen als cliënt te hanteren in de begeleidingsrelatie en heeft inzicht ontwikkeld in de betekenis die deze ervaringen mogelijk voor anderen kunnen hebben.

Kenmerken opleiding

De opleiding is ingedeeld in een voortraject van 6 maanden (met o.a. assessment, portfolio en inventarisatie van EVC `s(Eerder Verworven Competenties), een middentraject van een jaar en eindtraject met individueel maatwerk. In dit eindtraject wordt gewerkt aan verdieping en het onderzoeken van de individuele mogelijkheden tot doorstroming naar werk en eventueel vervolgonderwijs. Een belangrijk onderdeel tijdens de hele opleiding is uiteraard hoe je als professional omgaat met de ontwikkelde ervaringsdeskundigheid

Via supervisiegesprekken leren de deelnemers praktijkervaringen te verbinden met hun eigen levenservaring en deze te ontwikkelen tot ervaringsdeskundigheid die zij professioneel in kunnen zetten. Zij leren zo reflecteren op het eigen leren en functioneren in het werk en in de opleiding en ontwikkelen daarmee samenhangende persoonlijke leerdoelen.

Balanceren

Tijdens het gehele opleidingstraject wordt gezocht naar een voor alle partijen acceptabel evenwicht tussen de eisen die een kwalificerende opleiding stelt, de door de deelnemer persoonlijk ontwikkelde leer- en rehabilitatiedoelen (loopbaankeuzes) en de individuele, vaak onvoorspelbare dynamiek van het eigen herstelproces.

Zowel voor de deelnemers, de docenten als de praktijkbegeleiders ligt hier de grote uitdaging. In de praktijk lijdt dit vaak tot lastige dilemma`s. De deelnemer speelt de centrale rol bij het maken van keuzes en het zoeken van oplossingen. De docenten ondersteunen de deelnemer daarbij, erkennen de deelnemer in diens eigen ontwikkelingsproces, maar stellen ook eisen en confronteren waar nodig ook met de consequenties voor het verloop van de opleiding en de te maken loopbaankeuzes. Dit vraagt om voortdurende helderheid van rollen en een vertrouwensrelatie met de deelnemers die tegen een stootje kan. De docenten streven in hun bejegening van de deelnemers een zo groot mogelijke congruentie na. Juist op het terrein van bejegening kunnen professionals met ervaringsdeskundigheid een belangrijke meerwaarde hebben.


Bron
Congresreader 7-12-2004
Rehabilitatie als maatschap

Auteurs
Marianne Bassant,
Marjo Boer,

Contact
ROC Zadkine,
Benthemstraat 15,
3032 AA Rotterdam


Frank Bos

Geen opmerkingen:

Een reactie posten